Snezana Vucetic Bohm

"O' Romeo, Romeo wherefore art though Romeo? "(O' Romeo, Romeo varför är du Romeo?) Offentlig konstverk, Performativ Skulptur. Integrerad med trappa. Replika av en 1600-tals sarkofag, balkong i Verona Italien. Modell i skala 1.20 © Snezana Vucetic Bohm. 2016O' Romeo, Romeo wherefore art though Romeo? (O' Romeo, Romeo varför är du Romeo?) Offentlig konstverk, Performativ Skulptur. Integrerad med trappa. Replika av en 1600-tals sarkofag, balkong i Verona Italien. Modell i skala 1.20 © Snezana Vucetic Bohm. 2016O' Romeo, Romeo wherefore art though Romeo? (O' Romeo, Romeo varför är du Romeo?) Offentlig konstverk, Skulptur. Integrerad med trappa. Replika av en 1600 tals sarkofag som balkong i Verona Italien. Modell i skala 1.20 © Snezana Vucetic Bohm. 2016karta över Farsta

”O, Romeo, Romeo varför är du Romeo?”

Förslag till offentligt konstverk i Farsta Centrum, 2016

Torget i Verona, Piazza dell’erbe är en förebild för torget i Farsta Centrum det ritades av arkitekterna Sven Backström och Leif Reinius och har samma oregelbundna form. Torget stod klart och invigdes år 1960.

Utgångspunkten för mitt förslag är en loop av historiska och mytologiska fragment som genom fyra århundraden har återberättats och approprierats fram till idag från Shakespears pjäs Romeo och Julia som utspelar sig i Verona.

O, Romeo, Romeo varför är du Romeo? – titeln, är ett utdrag ur akt 2, scen 2, även kallad ”balkongscenen” och är Julias nyckelreplik i en monolog riktad till Romeo. Enligt olika källor ska huset där Julia sägs ha levt, tillhört en familj vid namnet Cappello och där en gång enligt myten om balkongscenen ska ha utspelats.

Eftersom namnet var slående likt det fiktiva namnet i pjäsen beslutade staden Verona år 1897 att så var fallet och en turistattraktion föddes. Balkongen som ursprungligen är en sarkofag från 1600-talet, har förflyttats från en arkeologisk utgrävning i närheten, och sedan återuppförts 1934 för att passa in som Julias balkong.

Balkongen väckte anstöt i Europa på medeltiden, den ansågs vara farlig och för erotiskt laddad för unga kvinnor att visa sig på. När Shakespeare skrev pjäsen om Romeo och Julia fanns det inga balkonger i England. Scenanvisningen lyder Julia visar sig i ett fönster. De första balkongerna kom först 1633 till England.

Jag önskar ta berättelsen i pjäsen vidare till ett sammanhang i Farsta med att göra en skulptur, en replika av balkongen; en liten scen eller mötesplats samt göra intervjuer om kärlek med unga personer boende i Farsta.

Jag vill skapa ett samtidsdokument i brytningspunkten mellan det fiktiva och dokumentära. Ett samtidsdokument ställt mot den historiska myten och berättelsen. Jag har en förhoppning att den ska påminna om att myterna och de gamla berättelserna spelar en viktig roll i vårt behov att skapa nya berättelser och förstå vår samtid. Jag tänker att man kan läsa in sin egen historia och dramaturgi. Mitt verk är tänkt som en startpunkt, en ram, en fond att förhålla sig till.

Frågeställningen har haft sin utgångspunkt från pjäsens drama och varit, vad är kärlek, har du varit kär? Vad är omöjlig kärlek, finns den och hur skulle den i så fall kunna se ut idag?

Syftet med intervjuerna var att undersöka hur unga idag (Shakespeares Julia var 14 år) resonerar kring kärlek, som känsla, fenomen, löfte, begränsning och bekräftelse. Hur ser kärlekens villkor ut mellan unga människor? Ungdomarnas röster är autentiska och eviga.

Här följer några utdragna citat: ”Det är viktigt med kärlek annars får man som en tomhet i sig utan det. Det är en bit som man behöver – i sig – på något sätt” ”Kärleken är en känsla som man brukar känna för någon som man älskar, man brukar lida och man brukar vara glad av det – fast jag har lidit mest – av kärlek”Omöjlig kärlek kan vara att jag gillar någon som inte ens vet att jag finns.”, ”Man tänker på personen hela tiden”. ”Man är kär i något som är omöjligt, men jag vet inte om kärleken är omöjlig” ”Kristallisk, smärtsam och förstörande”, ”Det är, för att det är försent, som jag älskar dig”. ”Det finns ingen omöjlig kärlek, bara obesvarad kärlek.”

Min förhoppning med skulpturen är att skapa en mötesplats för dessa frågeställningar och väcka tankar om vad ursprung, tradition, identitet, sexualitet och kön kan vara/är idag. Balkongen är öppen för alla att beträda att pröva och agera eller bara titta ut ifrån som utsiktsplats.

Trappstegen är djupare och högre än standardiserade trappor. Det ska kännas i kroppen att bestiga trappan men också bjuda in till att sitta på. Balkongen symboliserar utsikt. Ungdomarnas autentiska röster ger känslan av en insikt.


Beskrivning av material, teknik och placering:

Balkongen: Tillverkas i sandsten och är en replika av balkongen i Verona, skala 1.1.

Den är upphängd i en enkel konstruktion av stålbalkar med ett transparent räcke av glas. Vintertid är trappan varm att sitta på. Två ljuskällor belyser verket kvälls- och nattetid.

Storlek: höjd: 4,90m bredd: 1,70m längd: 5,40m

Ljudinstallation:

Ljudet installeras inuti trappan och i balkongen och kan höras via inbyggda högtalare i normal samtals volym.

Ljudet aktiveras på specifika tidpunkter och veckodagar enligt pjäsens tidslinje som går från söndag till torsdag. I kronologisk ordning: morgon, eftermiddag, kväll, natt, morgon, tidig kväll, skymning, sen eftermiddag, tidig eftermiddag, etc. Ljudinstallationen följer dessa tidsangivelser under en timmes loop. Även solen, månen och stjärnorna anges som tids och rumsaspekter, samt som benämning på karaktärsdrag. Ljudet aktiveras olika under sommar och vinterhalvåret.

Placering:

Enligt Googles karta ska den ligga 165 meter från torget Piazza dell’ erbes mittpunkt i sydostlig riktning på Via Cappello, 23. Jag tar sedan samma avstånd och applicerar den som en radie på kartan över Farsta centrum. Platsen för verket blev då längs med ett av Farstas promenadstråk, 165 meter från Farsta torgets centrum.

English:

 

 

For print:  

Homepage:

Contact: sneskavb[a]gmail.com

 

 

 

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/5/3/8/goingpublic.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Comments are closed.